استخر و جکوزی

تجهیزات استخر و جکوزی چی هست ؟

تجهیزات یک استخر شامل نازل، اسکیمر، گاتر، پمپ، فیلتر، منبع بالانس و… است. کاربری هر کدام از آن‌ها، اینکه کدام یک در استخرهای سرریزی و یا اسکیمری استفاده می‌شوند را در پایین توضیح داده‌ایم. 

تفاوت استخرهای اسکیمری و سرریزی و اینکه منبع بالانس چیست و چه کاربردی دارد را نیز شرح داده‌ایم.

تجهیزات یک استخر اسکیمری

استخر اسکیمری در تجهیزات یک استخر

برای اینکه استخر اسکیمری داشته باشیم باید حداقل یک تجهیز به نام اسکیمر روی یک از دیواره‌های استخر داشته باشیم. کار اصلی اسکیمر این است که چربی و آلودگی‌های سطح آب را بگیرد. در واقع یک جریان را از سمت دیگر استخر ایجاد می‌کنیم تا آلودگی‌ها به سمت اسکیمر بروند و از آنجا به تصفیه خانه فرستاده شوند. 

اسکیمر استخر در تجهیزات یک استخر
اسکیمر استخر در تجهیزات یک استخر

استخر اسکیمری دارای چند نازل روی دیوار و کف است و حداقل یک کفشوی باید در عمیق‌ترین بخش استخر داشته باشد. این استخر نیاز به پمپ تصفیه دارد تا بتواند جریان آب داخل استخر را ایجاد کند و از یک طرف آب را بگیرد و از سمت دیگر آن را به کاسه استخر برگرداند.

فیلتر نیاز دارد تا بتواند آلودگی‌های فیزیکی را از آب جدا کند که باعث کدر شدن آب می‌شوند. تجهیز دیگر مبدل حرارتی است که به کمک آن بتوانیم آب را گرم کنیم. تجهیزات ضدعفونی نیاز است تا بتوانیم آلودگی‌های بیماری‌زای آب را از بین ببریم.

 

فیلتر شنی در تجهیزات یک استخر
فیلتر شنی
مبدل استخر در تجهیزات یک استخر
مبدل حرارتی (پوسته و لوله)

به یک دیگ (‌Boiler) یا پکیج نیاز داریم که بتوانیم به کمک آن آب را گرم کنیم و در اصل دیگ یک ارتباطی با مبدل دارد. تجهیز بعدی پمپ سیرکوله است تا بتواند آب را بین دیگ و یکی از مدارهای مبدل به جریان در بیاورد. مبدل دارای دو مدار است که یکی به دیگ و مدار دیگر به استخر وصل می‌شود و آب استخر از طریق تبادل گرمایی که با آب دیگ و داخل مبدل دارد، گرم می‌شود.

ارتباط تجهیزات در استخر اسکیمری

تجهیزات مانند «شکل ۱» به هم متصل می‌شوند:

نمودار استخر اسکیمری در تجهیزات یک استخر
شکل ۱

اسکیمر و کفشویی به مکش پمپ متصل شده و دهش پمپ به ورودی فیلتر وصل می‌شود. خروجی فیلتر به یک مدار مبدل و سر دیگر مدار به ورودی تجهیزات ضدعفونی متصل است. خروجی تجهیزات ضدعفونی به نازل‌های دیواره و کف استخر وصل هستند.

همانطور که پیشتر گفتیم، مدار دیگر مبدل به دیگ وصل می‌شود و مسیر خروجی مبدل به ورودی دیگ، پمپ سیرکوله قرار می‌گیرد تا آب را بین دیگ و مبدل به جریان در بیاورد.

شیرهای مهم

حداقل چند شیر نیز در میان این ارتباطات نیاز داریم که بتوانیم مقدار جریان آب را تنظیم کنیم:

۱- یک شیر در مسیر اسکیمر به مکش پمپ

۲- یکی در مسیر کفشوی به مکش پمپ

۳- در مسیر نازل‌های دیواره و کف نیز شیر نیاز داریم.

۴- در خروجی پمپ نیز باید شیر یکطرفه داشته باشیم.

باز هم تاکید می‌کنم که این‌ها حداقل شیرهایی هستند که باید وجود داشته باشند.

تجهیزات یک استخر سرریزی

استخر سرریزی در تجهیزات یک استخر

در این روش، دور تا دور کاسه استخر گاتر یا جوی داریم. در بخش عمیق کاسه استخر یک کفشوی وجود دارد. نازل‌ها تنها در کف کاسه استخر هستند و دیگر مانند استخر اسکیمری، روی دیواره قرار نمی‌گیرند. در روش سرریزی باید یک منبع بالانس نیز داشته باشیم. مانند استخر اسکیمری در اینجا نیز پمپ، فیلتر، مبدل، تجهیزات ضدعفونی، دیگ و پمپ سیرکوله داریم.

ارتباط تجهیزات در استخر سرریزی

ارتباط تجهیزات مانند «شکل ۲» است.

نمودار استخر سرریزی در تجهیزات یک استخر
شکل ۲

گاتر دور استخر یک یا چند خروجی دارد که به ورودی منبع بالانس وصل می‌شود و آب از گاتر به داخل منبع بالانس می‌رود. از کف منبع بالانس به مکش پمپ و یک لوله نیز از کفشوی استخر به مکش پمپ وصل می‌شود تا آب را از کف استخر و منبع بالانس بگیرد و برای تصفیه بفرستد. در حالت معمول کارکرد استخر، مسیر مربوط به کفشوی بسته است و آب به صورت کامل از منبع بالانس گرفته می‌شود.

 زمانی که بخواهیم آب استخر را تخلیه کنیم، مسیر منبع بالانس را بسته و آب را از کف استخر می‌گیریم. مانند استخر اسکیمری، از دهش پمپ به ورودی فیلتر، از خروجی فیلتر به یک مدار مبدل، از سمت دیگر همین مدار به تجهیزات ضدعفونی و از آنجا به نازل‌های کف، لوله‌کشی انجام می‌شود. مدار دیگر مبدل نیز مانند حالت قبل، همراه با پمپ سیرکولاتور به دیگ وصل می‌شود. 

منبع بالانس

چرا باید منبع بالانس داشته باشیم؟

فرض کنید که منبع بالانس نداریم و استخر در حال کار است و هیچ فردی نیز داخل کاسه استخر نیست. سطح آب استخر لب به لب گاترها می‌باشد یا دارد سرریز می‌کند. اگر چند نفر به داخل استخر بروند بخشی از آب استخر خارج می‌شود و گاترها را پر کرده و در محوطه پخش می‌شود. در واقع بخشی از آبی که گرم و تصفیه شده است در محوطه پخش می‌شود و از طریق کفشوی محوطه هدر و به بیرون می‌رود و نیز محوطه استخر خیس می‌شود. هنگامی که افراد از استخر خارج می‌شوند سطح آب استخر پایین می‌رود. 

منبع بالانس در تجهیزات یک استخر

منبع بالانس این مشکل را بر طرف می‌کند. بخشی از منبع همیشه آب دارد و بخش دیگر آن در برخی زمان‌ها خالی و برخی اوقات پر است. اگر هیچکس داخل کاسه استخر نباشد بخش بالایی منبع خالی است. زمانی که چند نفر داخل کاسه استخر می‌شوند، آب داخل گاترها و از آنجا به منبع بالانس می‌رود و سطح آب منبع بالا رفته و آب داخل منبع ذخیره می‌شود. هنگامی که افراد از استخر بیرون رفتند، آب داخل منبع به کاسه استخر باز می‌گردد تا استخر پر شود.

شیرهای مهم

۱- در مسیر کفشوی به مکش پمپ

۲- حداقل یک شیر خودکار در خروجی منبع به مکش پمپ. اگر این شیر وجود نداشته باشد در صورتی که پمپ خاموش شود، چون سطح منبع بالانس پایین‌تر از کاسه استخر است، کل آب استخر می‌تواند از طریق نازل‌ها به سوی منبع بالانس برگردد و منبع را پر کرده، از آن سرریز کند. به همین دلیل بهتر است دو شیر خودکار در این مسیر گذاشته شود که اگر یکی از آن‌ها خراب شد و کار نکرد دیگری جلوی تخلیه آب استخر را بگیرد. همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید یک شیر خودکار در دهش پمپ قرار دهید.

۳- برای خروجی منبع به مکش پمپ یک شیر قطع و وصل نیز باید گذاشته شود. زمانی که بخواهیم کاسه استخر را خالی کنیم با بستن شیر منبع بالانس، می‌توانیم از پمپ برای تخلیه آب استخر استفاده کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *